Hovorí sa, že opakovanie je matkou štúdia. Táto múdrosť dvojnásobne platí pred maturitnými skúškami. Pripomeňte si teda spolu s nami jedno z najčítanejších diel svetovej literatúry, román E. M. Remarqua Na západe nič nové.
Po skončení I. svetovej vojny vyšlo mnoho hodnotných diel s touto tematikou, no zmienený román patrí k najčítanejším a najpôsobivejším. Iste aj vďaka osobitému autorskému štýlu.
Pomôže ti: Ako sa lepšie sústrediť a naštartovať svoj mozog na plné obrátky?
Román o I. svetovej vojne
Román Na západe nič nové je výpoveďou „o generácii, ktorú rozrumila vojna – i keď unikla jej granátom“. Rozprávač – 19-ročný nemecký dobrovoľník zmanipulovaný propagandou – je jedným z miliónov tých, ktorí spoznali najkrutejšie podoby zákopovej vojny. Paula a jeho rovesníkov vojna „odplavila“, pripravila o ideály, domov i možnosť poznávať to pekné, čo život v mierových podmienkach ponúka.
Aj keď od konca Veľkej vojny už ubehlo viac ako storočie, román ponúka nadčasovú úvahu o dôsledkoch vojny – odcudzení, strate identity, ale aj o priateľstve a spolupatričnosti, ktoré predstavujú jedinú nádej v svete zasiahnutom neutíchajúcim násilím.
Pozri tiež: Hlava XXII: Prehľadný rozbor diela
Slová z rôznych jazykových mutácií názvu románu majú ironický podtext. Anglické spojenie All Quiet… prípadne české Na západní fronte klid pôsobia paradoxne, pretože front nie je nikdy tichý, pokojný, okrem okamihov smrti. Rovnako absurdne pôsobí pôvodný nemecký názov Im Westen nichts Neues (v doslovnom slovenskom preklade Na západe nič nového). V posledný deň vojny, tak ako románový hrdina Paul, umreli tisícky reálnych ľudí, lenže po hrozných vojnových jatkách ich smrť už nestála za to, aby ju správy z frontu zaznamenali.
Filmové spracovanie románu Na západe nič nové
Román sa dočkal niekoľkých skvelých filmových adaptácií, a preto sme sa o nich zmienili aj v závere našej prezentácie. Za pozornosť rozhodne stojí film režiséra Lewisa Milestonea z roku 1930. Realistické a emocionálne sugestívne zobrazenie zákopovej vojny s úžasnou výpravou si získalo mimoriadne uznanie – Oscara za najlepší film roka i cenu za najlepšie réžiu.
Skvele nakrútenými akčnými scénami i kvalitnými hereckými výkonmi Richarda Thomasa (hl. úloha), Ernesta Borgineho, Donalda Pleasancea či Iana Holma zaujala vojnová dráma Delberta Manna z roku 1979.
V zatiaľ poslednom filmovom spracovaní zveril Netflix režisérsky post Edwardovi Bergerovi. Bergerov film boduje hlavne v akčných scénach – znamenite nakrútenými stretmi znepriatelených strán v zákopoch i na otvorenom priestranstve, kde produkcia rozhodne nešetrila na financiách. Obsahovým posolstvom sa nevymyká zo schém antimilitaristicky ladených diel vojnového žánru.