Ako by mal vyzerať text na web

Pravidlá písania online textov sa vymykajú tomu, čo vás učili v škole na hodinách slohu. Svet internetu je jednoducho iný ako svet kníh či časopisov. Ľudia v pravom zmysle slova v online priestore nečítajú, ale „skenujú“.

Pokiaľ naozaj chcete, aby si váš text prečítali až do konca, musíte mať na pamäti týchto 7 základných pravidiel pre úspešný text na web.

  1. Buďte struční. Naozaj existuje len pár vytrvalcov, ktorí majú v dnešnom svete čas čítať v online priestore „romány“. Na internete však väčšina ľudí vyhľadáva informácie, ktoré aktuálne potrebujú. Nemajú dostatok času na to, aby si čítali dlhé texty. To treba mať na pamäti a vyjsť im v ústrety s jasnými a pomerne stručnými informáciami.
  1. S prvým bodom súvisí aj prehľadnosť a členitosť textu. Mali by ste urobiť všetko pre to, aby bol text prehľadný a človek sa v ňom vedel ľahko orientovať. K tomu vám dopomôže nielen logické členenie textu do odsekov, umiestnenie podnadpisov, začlenenie obrázkov či grafov, ale aj prehľadné písanie v bodoch a iné grafické rozlišovanie, ako napríklad aj dobre čitateľné písmo a vhodné riadkovanie. Okrem toho by bolo rozumné vyhnúť sa príliš dlhým vetám a súvetiam.
  1. Okrem prehľadnosti a stručnosti je pre text na webe dôležitá jednoduchosť samotného podania informácií, resp. slov, ktoré využívate. Samozrejme, že veľa záleží aj od cieľovej skupiny, pre ktorú píšete. Je rozdiel, či píšete pre odborníkov alebo laikov. V princípe by ste však nemali používať nadmieru odborných termínov či cudzích slov.
  1. Stavte na dynamiku textu. Aby text takpovediac „odsýpal“ a dobre sa čítal, mali by ste do textu zahrnúť viac slovies. Práve tie totiž dodávajú dynamiku a akčnosť. Nepreháňajte to s priveľkým množstvom prídavných mien a prísloviek. Toto text zbytočne spomaľuje a odrádza od čítania.
  1. Čitateľom musí byť hneď na začiatku jasné, že text bude pre nich prínosný. Majte na pamäti, že hneď v prvých vetách musí byť zrejmý význam, ktorý bude mať článok pre potenciálnych čitateľov.
  1. Autenticita a originalita textu sú tým, o čo by malo ísť každému dobrému copywriterovi. Texty okopírované z iných webov, ale tiež texty takpovediac „bez duše“, pri ktorých máte pocit, že ich písal robot, nedajú nič nové. De facto sú zbytočné (a v prípade kopírovania máte do činenia aj s morálnym pochybením).
  1. Dotiahnutý pravopis a štylistika urobia veľa. Možno sa vám to nezdá, ale je pravdou, že ľudí v textoch príliš veľa chýb odrádza. Kvôli optimalizácii textov pre vyhľadávače je však niekedy priam nevyhnutné do textu zaradiť aj slová, ktoré spisovné nie sú, ale vyhľadávajú sa. Rovnako nie je chybou, ak sa vhodným spôsobom v lifestylových článkoch na tých správnych miestach využije uvoľnenejší štýl písania, ktorý však nabudí emócie u čitateľov. A to je práve to, čo rovnako chcete. Predovšetkým pri reklamných článkoch, ktoré predávajú.

Pin It on Pinterest