V jednom z predošlých článkov pre copywriterov sme sa venovali tomu, ako prilákať čitateľov, na čom v zásade nie je nič zlé. Pokojne možno používať aj tzv. čarovné slovíčka v titulkoch, ktoré upútajú pozornosť čitateľa. Všetko je to v poriadku. Teda v prípade, ak je nadpis pravdivý a zodpovedá mu aj daný text. No tento prípad, o ktorom si povieme ďalej, je na hrane etického prístupu k čitateľom, ak už aj nie za hranou. Určite ste sa s ním pri surfovaní na internete stretli. Clickbait je jednoducho povedané zvedavosť podnecujúci nadpis sľubujúci akosi priveľa, zatiaľ čo článok (prípadne video) k nemu ponúka naopak primálo. Je to titulok zavádzajúci a manipulatívny.
REKLAMA

Nie, to nie je definícia. V tomto ohľade je precíznejšia Wikipédia, ktorá Clickbait (v preklade do slovenčiny je click – kliknutie a bait – návnada) popisuje ako upútavku, nadpis alebo miniatúru videa (pôsobiace príťažlivo, senzačne až šokujúco), ktorá je vytvorená s cieľom zaujať do tej miery, aby návštevník klikol na pripojený link. Teraz zistíte, prečo vôbec tieto pasce, resp. návnady na kliknutie vôbec existujú, ale predovšetkým to, prečo ich vo vlastnej textárskej praxi radšej nepoužívať.

prečo sa vyhnúť clickbaitu v nadpise
REKLAMA

Prečo je clickbait takou obľúbenou taktikou?

Bulvárne šokujúce nadpisy kraľujú novinovým správam, odkedy sa predávali tlačoviny na rohoch a kolportéri vykrikovali príťažlivé titulky na okoloidúcich ľudí. Išlo o vzbudenie záujmu a následne priamu kúpu novín. Táto manipulatívna technika nabrala s rozvojom sociálnych sietí a internetového spravodajstva nový rozmer. Cieľ je však rovnaký ako za starých čias, a to zaujať, získať pozornosť, nabudiť zvedavosť a doviesť čitateľa, resp. užívateľa na danú stránku.

Prečo? Dôvodom je zvýšenie klikanosti. Kliknutie na článok, jeho zobrazenie a následne aj zobrazenie reklám obyčajne generuje príjem z reklamy. Čím viac kliknutí, tým viac výnosov. Preto je cieľom prilákanie masy čitateľov, a to bez ohľadu na to, či si daný článok prečítajú alebo video dopozerajú, taktiež bez ohľadu na kvalitu takéhoto článku alebo videa.

Vyhnite sa mu pre tieto dôvody

Možno si na základe vyššie spomínaného poviete, že taký clickbait predsa prináša peniaze, je užitočný. Existujú však relevantné dôvody, prečo ho nepoužívať. Tie si teraz zhrnieme v bodoch.

 

  • Nie je to etické, ide o manipulatívnu techniku.
  • Clickbait prináša ľuďom sklamanie z následného obsahu, to znamená, že článok alebo video spravidla rýchlo opúšťajú. A niektorí si aj zapamätajú takéto médium (stránku či tvorcu videí) a v budúcnosti ho kvôli nedôveryhodnosti odignorujú.
  • Pre Google ako aj Youtube je čas čítania a čas pozerania veľmi dôležitou metrikou, na základe ktorej vyhodnocujú kvalitu obsahu. Clickbait je ľahko odhaliteľný (vysoká návštevnosť, no rýchly odchod čitateľa/pozerajúceho), a tak Google či Youtube, posúvajú takýto článok alebo video vo výsledkoch vyhľadávania nižšie, resp. nie je promovaný.

V konečnom dôsledku je na vás, či budete clickbaity používať pre svoje články alebo videá, pamätajte však na to, že z dlhodobejšieho hľadiska je to cesta nielenže neetická, ale aj nerentabilná.

Pin It on Pinterest