Epos (gréc. epos = slovo, reč)

Epos je základný žáner epiky veľkého rozsahu. Eposy jednotlivých vývinových etáp sa od seba podstatne odlišujú. Prvé eposy vychádzali z bájoslovia starovekých národov a boli to: hrdinské a bohatierske eposy.

Starogrécke eposy predpokladali poslucháča, prednášali sa pred zhromaždením ľudí (rapsódovia).

Znaky eposu: 

  • ustálené postupy: propozícia (krátke naznačenie deja), invokácia (vzývanie múz alebo bohov), in medias res (vstup priamo do stredu udalostí),
  • opis boja,
  • zásah bohov do deja (deus ex machina),
  • množstvo odbočení od hlavného deja, epická šírka,
  • zakončenie príbehu s dôrazom na poučenie (peronácia),
  • Homér hrdina má mimoriadne vlastnosti a koná výnimočné činy,
  • chýba podrobnejšia vnútorná charakteristika,
  • podrobná vonkajšia charakteristika, epiteton constans,
  • nestrannosť, epická objektivita.

Pozri aj: Epos o Gilgamešovi: Staroveké eposy (I. časť)

Epická šírka vzniká v starogréckom epose množstvom obšírnych odbočení od hlavného deja (podrobné opisy prostredia, bitiek, postáv, predmetov), čím sa zdržuje (retarduje) hlavný dej. Pri opise sa často používajú stále prívlastky (epitetá konstans) a prirovnania.

Epos: historický, rytiersky, idylický, komický, zvierací, duchovný, moderný  (reflexívny).

Eposy: sumerský Epos o Gilgamešovi (3 tisíc pred Kr.), indické eposy Mahábhárata (5. stor. pred Kr.) a Rámajana (2. stor.pr. Kr.), Homérove eposy Ilias Odysea (8. stor. pr. Kr.), francúzsky epos Pieseň o Rolandovi (9. stor.), španielsky epos Pieseň o Cidovi (12. st.), nemecký epos Pieseň o Nibelungoch (13. st.). 

Vznikali hrdinské umelé eposy – Hollého SvätoplukSláv.

Nielen epos a balada si zaslúžia pozornosť: Dramatické žánre – tragédia, komédia, činohra 

Balada (z lat. ballare = tancovať,  pôvodne ľudová tanečná pieseň) je epický žáner stredného rozsahu. 

Znaky balady: 

  • pochmúrny dejtragický záver,
  • vystupujú v nej neskutočné postavy (čert, vodník, víla …),
  • rýchly dejový spád,
  • gradácia
  • niekedy sa vyskytuje refrén
  • magické čísla (3, 7…)
Za previnenie nasleduje trest, hlavný hrdina obvykle zahynie alebo je kruto potrestaný. Od konca 18. stor. vznikajú umelé balady, využíval ich hlavne romantizmus, námety vychádzajú často z povestí a mýtov.

Pin It on Pinterest