Čítate ho práve teraz – perex (slovo odvodené z latinského Per extensum, v preklade zoširoka). Je to prvý a mimoriadne kľúčový odstavec článku. Perex naznačuje, o čom článok bude. Prečo je dôležitý? Lebo nepochybne rozhoduje o tom, či bude návštevník webu čítať ďalej alebo rýchlo odíde preč. Čo je to perex už viete, ale ako ho správne napísať, to zistíte v nasledujúcich riadkoch.

Stručnosť a zrozumiteľnosť na prvom mieste 

Perex môže byť od zvyšku textu vizuálne oddelený, napríklad obrázkom alebo použitým písmom (boldom či kurzívou). Formu perexu si ujednoťte v rámci jedného webu a držte sa jej. Dôležitejšia ako forma perexu je však jeho efekt.  Teda aby čitateľ čítal ďalej. V článku o tom, ako by mal vyzerať text na web, sme už spomínali význam stručnosti a zrozumiteľnosti. Sú to veľmi dôležité faktory ovplyvňujúce čítanosť, ktoré dvojnásobne platia pre perex.

Pozor teda na dĺžku perexu, ktorá by mala byť odvodená od celkového rozsahu textu. Krátky text (napríklad klasická normostrana) si vystačí pokojne aj s troma vetami. S dĺžkou viet to taktiež nepreháňajte, radšej žiadne komplikované súvetia. Hneď by malo byť zrejmé, o čo v článku pôjde a aký problém pomôže čitateľom vyriešiť. Svižnosť a ľahkosť docielite používaním slovies.

Presvedčivosť alebo ako navnadiť čitateľa? 

Na to, aby ste presvedčili návštevníka webu, aby čítal ďalej, máte len chvíľku. Je to práve prvých pár viet textu, ktoré rozhodujú. Musia byť  úderné, ba priam neodolateľné. Žiadne rozvláčne „omáčky“ a popisy. Tie akurát odradia od ďalšieho čítania. Týchto pár riadkov musí mať silu vtiahnuť čitateľa do problematiky.

Ako na to? Podnieťte čitateľovu zvedavosť. Je vhodné vytiahnuť nejakú zaujímavú informáciu, napríklad zo štatistiky. Taktiež veľmi dobre funguje začlenenie otázok (samozrejme, treba ich zvážiť podľa typu článku). Pokiaľ sú otázky položené správne a tomu správnemu publiku, ktoré túži spoznať odpovede na ne, máte vyhrané. Nezabudnite však splniť to, na čo v perexe „lákate“. Teda podať relevantné informácie, kvôli ktorým návštevníci webu článok čítajú. V opačnom prípade dosiahnete akurát tak ich znechutenie.

Napísať úderný a presvedčivý úvod článku si zaslúži trošku viac času a možno i prerábania. Hoci ide len o pár viet, netreba to podceňovať. Prvý dojem je jednoducho prvý dojem.

Na volné noze
Audiokniha Na volné noze

Autor: Robert Vlach

Jedinečná publikácia na česko-slovenskej scéne! Žiadny iný text o podnikaní už nepotrebujete.
jak rychle zbohatnout
Audiokniha Jak rychle zbohatnout

Autor: Andrej Prešovský

Zistíte, ako bohatí ľudia skutočne získavajú svoje peniaze. Odkryjete podstatu rôznych foriem zbohatnutia.
copywriting
Audiokniha Webcopywriting pro samouky

Autor: Pavel Šenkapoun

Praktický návod, ako s pomocou skvelých textov nakopnúť váš web.
Jak na sítě

Audiokniha Jak na sítě

Autor: Eliška Vyhnánková, Michelle Losekoot

Zaujmi – počúvaj- rozprávaj – vyhdnocuj

Pin It on Pinterest