REKLAMA

Potrebujete na svojom webe merať návštevnosť? V tomto ohľade asi nie je nič lepšie ako Google Analytics. Je naozaj podrobný a prezradí vám o chode vášho webu v podstate všetko najzásadnejšie, čo by ste mali ovládať.

V prvom rade musíte vytvoriť merací kód a následne, ako si ho skopírujete a vložíte ho do svojho webu, začnete sledovať stav na tomto super meracom nástroji. Na začiatku však môžete byť trochu zmätení označeniami a údajmi, ktoré v ňom uvidíte. Preto sa im budeme postupne venovať tak, aby to bolo pochopiteľné pre tých, ktorí s týmto meracím prístrojom len začínajú.

Kto sú Používatelia?

V základnom prehľade na ľavej strane Google Analytics nájdete 4 najkľúčovejšie kategórie, a to Publikum, Akvizícia, Správanie a Konverzie. Prvá vás bude pravdepodobne zaujímať kategória Publikum.

V tejto časti ide o metriky súvisiace s tým, kto navštevuje vašu stránku (ak si povolíte demografické údaje), v akom počte, ako dlho na nej návštevníci približne zotrvajú alebo koľko relácií vykonajú.

Metrika Unikátni návštevníci už od roku 2014 nie je dostupná, bola premenovaná na Používatelia. Ak si kliknete na Publikum → Prehľad, dostanete sa ku grafu, ktorý zobrazuje prehľad počtu Používateľov v čase, pričom hore vpravo nad grafom si môžete prepínať obdobie, za ktoré chcete získať údaje. Vľavo zas môžete prepnúť aj medzi inými údajmi, ktoré chcete merať (ukázať graf), a to napríklad Priemerné trvanie relácie či Zobrazenia stránky.

REKLAMA

Ako sa teda postaviť k termínu Používatelia a ich zobrazenému počtu? Používateľ v zásade na vašej stránke vykoná aspoň jednu reláciu, pričom pod reláciou sa rozumie akákoľvek udalosť (kliknutie na odkaz, odoslanie formulára, prehratie videa atď.) a jeden používateľ môže vykonať viacero relácií. Jedna relácia sa automaticky končí po pol hodine nečinnosti, teda ak skôr návštevník zo stránky neodíde alebo nevyková ďalšiu reláciu (napríklad sa preklikne na ďalší článok). Jeden Používateľ je v pravom slova zmysle jedno zariadenie, na ktorom si človek pozerá vašu stránku. Jeden človek teda môže byť prakticky aj 3-krát Používateľom, ak si napríklad vašu stránku pozerá na počítači, mobile či tablete.

Prehľad publika vám dole pod grafom ukazuje aj iné informácie. Tu by sme ešte chceli zdôrazniť, aby vás nevydesilo pomerne vysoké percento Miery okamžitých odchodov. Okamžitý odchod v podstate znamená, že uplynula pol hodina a relácia automaticky skončila bez ďalšej relácie návštevníka, prípadne návštevník zo stránky získal, čo potreboval, pričom sa už nepreklikol ďalej, čiže nevykonal žiadnu ďalšiu reláciu a zo stránky jednoducho odišiel.

Toto taktiež ovplyvňuje aj Priemerné trvanie relácie, čo je veľmi skreslený údaj. Ide o to, že pri návštevníkovi s len jednou reláciou (hoci by na stránke zotrval aj 15 minút), sa zaráta čas 0 sekúnd, preto výsledný priemer nevystihuje realitu.

Veľmi podstatná organická návštevnosť

Z laického hľadiska, pokiaľ si napríklad vediete blog, je dobré vedieť trošku sa zorientovať aj v kategórii Akvizícia. Ak napríklad chcete vedieť, či máte na webe dobre nastavené SEO, jedným z ukazovateľov je návštevnosť vašej stránky z vyhľadávačov, tzv. organická návštevnosť, čo u nás v prevažnej miere znamená príchod z vyhľadávača Google.

Zdroj návštevnosti nájdete s podrobnejšími údajmi tak, že kliknete vľavo v domovskej stránke na Akvizícia → Všetka návštevnosť → Zdroj/médium. Na základe číselných informácií môžete zistiť aj to, koľko ľudí k vám zavítalo cez sociálne siete, cenové porovnávače, bannery a podobne. Môžete si tu teda overiť, či napríklad vaša facebooková stratégia uspela alebo či by ste mali začať zásadnejším spôsobom riešiť  výber kľúčových slov, lebo nie ste pre ľudí dostatočne vyhľadateľní z Google prehliadača.

Pin It on Pinterest